Äppelkakebak

I eftermiddags gjorde jag och Thea en smaskig äpplekaka. Vi dubblade satsen så blev det lagom i vår långpanna, men vi använde bara 3 STORA klyftade äpplen, det räckte gott.



Jag har fått receptet från min mamma som brukar göra den, men jag tror att det ursprungligen kommer från Leila. Riktigt gott!
 
150g mjukt smör                                         Grädda i ugn 175 grader C  30- 40min
1,75 dl socker
3 ägg
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk
4-5 äpplen
socker & kanel

Rör socker och smör pösigt ( jag kör med elvisp). Rör ned ett ägg i taget och vispa smeten slät. Sikta ner mjöl  och bakpulver. Rör med slickepott. Rör i mjölken. Bred ut i långpanna 20x30 cm. Tryck ner äppleklyftor som vänts i kanel & socker. Grädda & Njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0